maandag 21 november 2011

Kamille en citroenverbena drogen voor heerlijke eigen thee

 Half september (een hele poos geleden dus) droogde ik enkele kruiden voor thee.
De witte kroonblaadjes waren al wat naar onder gebogen (einde bloeitijd). Het was hoog tijd voor de pluk.
Het is belangrijk dat je de bloemetjes plukt wanneer het zonnig en droog is. Waneer het nat is bevatten de bloemen minder kamilleolie.
Bloemetjes plukken met weinig of geen steel en ze verspreid open leggen (niet op elkaar!).
Ik legde ze op bakpapier en liet ze enkele dagen drogen in de berging (liefst een plekje waar het niet te warm is).
Wanneer ze droog zijn, stop je ze in een luchtdicht potje. Probeer ze droog zo weinig mogelijk aan te raken, want ze verpulveren heel snel.

Ik las onlangs dat een kopje kamillethee een spijsverteringsbevorderende, ontstekingswerende en rustgevende eigenschap heeft. Je kan ook enkele builtjes in je badwater laten trekken.
De thee of gebruikte theezakje kan ook op een uitgewassen wonde gedaan worden om te ontsmetten.


Hetzelfde deed ik die periode met mijn citroenverbena/verveine.
Hier zijn het de blaadjes die heerlijk zijn in thee.
De citroenachtige geur was al super fel merkbaar bij het plukken.
De blaadjes legde ik ook verspreid op bakpapier en liet ze enkele dagen drogen.
Hierna ook in een luchtdicht potje stoppen.

De blaadjes kunnen vers of gedroogd worden gebruikt bij vis, vlees en salades.
In thee is het goed voor darmen en kalmerend.
Ik heb een stoffen zakje gemaakt met wat gedroogde verveine in en bij de vuilnisemmer gehangen om de vieze geurtjes weg te houden.

Een combinatie van thee van kamille en citroenverbena is ook lekker!

Geen opmerkingen: